Total Pageviews

Tuesday, June 14, 2011

DAP BABI! APA YANG KIT SIANG SI BAPAK KOMUNIS MARAH DENGAN MERGER MAYBANK DAN RHB?

Wednesday, June 15, 2011

Kit Siang memang rajin. Blog Kit Siang kadangkala lebih update daripada blog Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Memang rajin. Segala benda Kit Siang akan suarakan tidak kira mengenai apa sahaja isu. Kerajinan seorang veteran politik seperti Kit Siang ini kita kena hargai. Bukan kita sahaja suka-suka menidakkan sumbangannya. Tapi kadangkala, minda Kit Siang ini terlalu terarah kepada Singapura. Malaysia tak boleh lebih daripada Singapura. Kalau Malaysia lebih daripada Singapura; maknanya Malaysia berada di jalan yang tidak betul. Kegilaan Kit Siang dengan Republik Singapura ini memang tak boleh disangkal.

Bagi mereka yang kenal dan banyak membaca mengenai Kit Siang; dia memang banyak memulakan perjuangan politik awal di Singapura. Bermula dengan menjadi Setiausaha Politik kepada Devan Nair. Kit Siang memang membina banyak kemahiran politik di Singapura. Ibarat kata, memang Singapura adalah KIBLAT politik Kit Siang anak beranak.



Soalnya, kenapa dalam soal ‘merger’ Maybank dan RHB Capital – Kit Siang terlalu takut bahawa ianya akan menewaskan banyak syarikat Singapura? Kenapa? Apa hebatnya Singapura sampaikan kita tak boleh nak melebihi negara tersebut? Apa salahnya kalau bank kita melebihi ‘capital’ yang dipunyai oleh Bank Singapura? Berdosa? Hukum mana?

===========================================

A merger with Maybank is speculated to overtake Singapore’s DBS Group in terms of combined market capitalisation of US$28.8 billion, making it one of the largest banks in Southeast Asia.

While a CIMB-RHB merger on the other hand, would see a combined market capitalisation of US$27.3 billion, just marginally below DBS but overtaking both Singapore’s OCBC and UOB.

In terms of asset size, DBS, OCBC and UOB stand at US$238bil, US$198.4 billion and US$178.8 billion respectively.

================================================



So what? Kalau Maybank RHB jadi lebih besar daripada OCBC dan UOB? Apa masalah Kit Siang? Apakah Kit Siang sudah tidak lagi mempunyai minda ‘nasional’ sehingga semuanya mesti dirujuk kepada Singapura? Berapa banyak Cina Bukit Komunis ini terima daripada Kerajaan Singapura?

Kit Siang tak perlulah nak merujuk semua benda kepada Singapura. Merger Maybank RHB adalah ‘keputusan ekonomi’. Purely economic decision. To make our bank bigger; and comfortable enough to be a regional/global player! Itu niatnya! Yang perlu kaitkan dengan Singapura itu sebab apa?

Kepada Kit Siang yang berminda komunis – Maybank atau mana sahaja syarikat Malaysia TIDAK BOLEH menjadi lebih kuat daripada Singapura. Kit Siang ini elok pindah pergi Singapura sahaja. Nak juga kita tengok samada PAP akan ambil Kit Siang sebagai Menteri!

Nukilan Gelagat Anwar

No comments:

Post a Comment